Mer plugg...

Jag tänkte på en sak, ni som är intresserade av att gå häst på gymnasiet kanske vill ha en inblick
på hur ett av målen är?
Enligt 1 av målen så ska man veta de vissentliga sjukdomarna och skadorna som kan uppstå på en häst, vi håller just nu på med skador.
Vi har ett projekt där vi fick en "rubrik", vi ska då komma på skador som tillhör den rubriken, skriva om dem osv.
Jag fick skriva om medfödda skador, det som ska stå är:
- En lista på medfödda skador
- Berätta om 4/5 av dessa
- Anatomiskt - Vad händer när skadan uppstår, vad är det osv
- Hur/Varför uppstår den, går den att förhindra?
- Vilotid
- Positivt/Negativt - Finns det något att göra åt saken, bör man avliva, kan hästen återställas osv.
Jag ska då skriva om 4 olika medfödda skador, lösa benbitar, benställningar, gomspalt och blåsruptur.
Jag vet vad dessa är, utom blåsruptur. När jag skrivit om alla dessa ska jag lämna in uppgiften till min lärare, sedan ska jag få någon annans uppgift, lära mig den och sen redovisa om den.

Det jag hittills skrivit är då:
Lösa benbitar:
Lösa benbitar är ärftligt. Oftast uppkommer det innan fosterstadiet. Det syns på röntgen vid 1-3 månaders ålder. Hingstar drabbas oftare än ston.
När brosket inte ersätts som det ska av benvävnad så får hästen små klumpar av skadat brosk i benet, när de små bitarna lossnar uppstår lösa benbitar.
I många fall märks det inte ens att en häst har lösa benbitar, många hästar reagerar inte på det. Första tecknet är gallor i leden som är drabbad. Man kan operera bort det, oftast är det bra chanser till full återhämtning. Om de lösa benbitarna suttit vid hasleden är vilotiden på 3-4 månader, vid kotleden är vilan åp 5-6 månader.

Har fått denna information via boken Hästveterinären, ICA bokförlag.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
#header a { color: #fff; text-decoration: none; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 0px; font-weight: normal; }